Thure Trykk har gått fra å være et lite tradisjonelt trykkeri til å bli et av Norges ledende trykkerier.
Så hva er egentlig hemmeligheten bak suksessen?
- Hemmeligheten? Nei, det er nok kombinasjonen av at vi er store nok til å levere, men små nok til å bry oss, forteller daglig leder, Jan Thure Halvorsen. Det er viktig for oss at folk føler seg ivaretatt og derfor tar vi imot alle kunder som om de var gullforgylte.
Det var foreldrene til Jan Thure som i 1964 etablerte familiebedriften som skulle vise seg å bli et av Norges ledende trykkerier. I dag har bedriften 16 ansatte og kunder over hele landet.
- Vi jobber nasjonalt, men mye av veksten er lokalt. Det skyldes nok at vi har blitt mye mer synlige etter at vi flyttet fra Kleiva til Rødmyr i 2015, forteller markedssjef Cecilie Berg Halvorsen.
Utvikling er alfa og omega
I en bransje mange hadde dømt nord og ned er det imponerende at Thure Trykk fortsetter å vokse.
- Mange vil kanskje si at vi har gjennomgått en stor omstilling for å overleve, men jeg vil heller si at vi bare følger med i tiden. Det handler om å finne andre måter å tjene penger på og det har vi gjort, forteller den daglige lederen.
- Jeg elsker å kjøpe nye maskiner og prøve ut ny teknologi, legger han til.
Det nå 55 år gamle trykkeriet leverer alt som kan trykkes, og har et bredt produktspekter. De leverer alt fra bildekor, klær og profileringsprodukter til storformat og dekor til utsmykning av lokaler.
- All produksjon og ferdiggjøring foregår in-house, og vi trykker mer produkter enn noen gang før, forteller Cecilie.
Hun forteller også at de hele tiden jobber aktivt med nye produkter og har flere store prosjekter på gang.
- Akkurat nå jobber vi mye innenfor visuell læring i skolen. Vi leverer mange ulike produkter, som for eksempel gradskiven som for litt over ett år siden ble mye omtalt i aviser og på sosiale medier.
Høyt tempo
Når man kommer inn dørene til Thure Trykk skulle man nesten tro at det ikke var noe drift, men så feil kan man ta, for her går nemlig maskinene varme, og tempoet er høyt.
- Når vi flyttet hit i 2015 var jeg den første tiden nervøs for hvordan det gikk. Det virket jo som det sto helt stille. Det var ikke før jeg fikk se de første tallene at jeg roet meg med at vi hadde mer enn nok å gjøre, forteller Jan Thure og ler.
For nok å gjøre, det har de. I 2018 fikk de hele 360 nye kunder og siden de flyttet til Rødmyr i 2015 har de hatt en stor økning.
- I 2015 hadde vi en omsetning på 23 millioner, mens i 2017 hadde vi en omsetning på 33 millioner. Det er en økning på 10 millioner og noe vi er stolte av, forteller markedssjef Cecilie.
Norges grønneste trykkeri
Thure Trykk har et stort miljøfokus og er en svanemerket bedrift som for tiden jobber med å bli Norges grønneste trykkeri.
- Nå jobber vi med å legge solceller på store deler av bygget og kommer i løpet av 2019 til å bli Norges grønneste trykkeri. Vi har en kraftkrevende produksjon så dette vil være veldig positivt, forteller Jan Thure.
Trykkeriet har allerede jordvarme som dekker store deler av strømforbruket, men når også solcellene kommer på plass vil strømregningen bli en fryd å åpne.
- Det er bra for miljøet, men ikke minst for økonomien, sier den daglige lederen entusiastisk.
Thure Trykk tar ikke bare hensyn til miljøet, de tar også samfunnsansvar og har et godt samarbeid med både NAV og Grep.
- Vi har rekruttert via Nav, som etter opplæring har resultert i 100 prosent faste stillinger. Grep er også en viktig samarbeidsparner for oss, vi har hatt et tett samarbeid i mange år, forteller Cecilie.
- Førsteklasses levering
Lars Christensen, markedssjef i PBBL, har lenge hatt et nært samarbeid med Thure Trykk og forteller at trykkeriet har en enorm bredde.
- De leverer topp kvalitet og snur seg rundt når det brenner for kunden, som det gjorde for meg i dag, forteller han og smiler.
Det er ikke bare leveringsdyktigheten Christensen er fornøyd med, han skryter også av produktene trykkeriet leverer.
- Jeg foretrekker å være «hands on» på mine prosjekter og liker at Thure Trykk hele tiden jobber med å utvikle seg. De er flinke til å pushe grenser, og er med på å spille ball og tenke nytt. Den praten er uvurderlig for meg som kunde, avslutter Christensen.
- For en time siden holdt jeg på å planlegge et prosjekt på Lietorvet med en grafisk designer, og nå er det allerede i trykk. Det er førsteklasses levering det.
- Jeg syns det er veldig hyggelig med fornøyde kunder og setter pris på slik tilbakemeldinger, forteller Cecilie.
- Her er ingen jobb for liten eller for stor. Vi tar imot alle kunder på samme måte, avslutter hun.
Les hele saken hos TA her:
Comments